Artikel Kesihatan. Kemaskini setiap minggu.

Kebenaran Tentang Paracetamol (Ubat Demam)

Paracetamol (atau dalam nama kimianya acetaminophen) diedarkan di hospital dan klinik sebagai ubat demam dan selesema atau ubat tahan sakit tahap sederhana (sakit kepala contohnya) dan diedarkan di hampir kesemua kedai farmasi di seluruh negara. Diperkenalkan sejak 1886, paracetamol diterima bercampur-campur dengan kecaman di kalangan doktor perubatan.

1. Paracetamol Adalah Selamat
Jumlah maksimum paracetamol disarankan adalah 2x500mg bagi selang masa empat jam. Secara teorinya, paracetamol adalah selamat (jika mengikut preskripsi) kepada semua peringkat umur dengan kesan sampingan yang hampir tiada. Dengan kualiti perubatan masa ini, tiada masalah kematian dan keracunan paracetamol dicatatkan sekurang-kurangnya semenjak 10 tahun lalu.

2. Risiko Penggunaan Paracetamol
Seperti biasa, paracetamol juga dikumuhkan hanya melalui buah pinggang, jadi jika anda mempunyai masalah pada buah pinggang, sila berhati-hati terhadap penggunaan paracetamol.

Terdapat artikel tidak rasmi menyatakan ada doktor di Malaysia yang menjadikan paracetamol sebagai ubat pilihan kedua selepas perubatan herba kerana hakikat paracetamol hanya mampu diuraikan oleh organ hati dan pengambilan paracetamol secara kerap dan berlebihan sebenarnya boleh merosakkan hati.

Mengelakkan penggunaan paracetamol (untuk kesakitan tahap rendah) adalah wajar disebabkan hakikat penggunaan paracetamol secara kerap sebenarnya akan merendahkan daya tahan badan dalam mengatasi kesakitan. Logiknya, makin kerap paracetamol digunakan, makin tinggi dos paracetamol diperlukan badan dalam merawat sakit yang sama.

Kajian perubatan juga secara umumnya mengetahui bahawa penggunaan paracetamol melebihi 1g (2x500mg) setiap hari secara berterusan boleh menyebabkan kerosakan teruk terhadap organ hati dan buah pinggang.

Pengguna paracetamol yang kerap berisiko menghidapi asthma 3 kali lebih tinggi (Dr Seif Shaheen Imperial College, London) di kalangan orang dewasa.

3. Jenama Komersial Paracetamol
Calpol, Disprol, Panadol, Panaleve.

4. Kemaskini Dos Terbaru Terhadap Kanak-kanak
Diedarkan kepada media United Kingdom pada Jun 2011, preskripsi dos umum kepada kanak-kanak kini dispesifikkan bagi memudahkan ibu-bapa dan doktor dalam menetapkan dos tepat dengan kadar keberkesanan paracetamol yang lebih efektif mengikut lingkungan umur dan bilangan dos dibenarkan.

Bayi (120 mg/5ml)
Digunapakai sekarang:
3 bulan dan kebawah: 2.5ml, 4 kali dalam 24 jam.
1-6 tahun: 5-10 ml, 4 kali dalam 24 jam.

Preskripsi terbaru 2011:
3-6 bulan: 2.5ml dos, 4 kali dalam 24 jam.
6-24 bulan: 5ml, 4 kali dalam 24 jam.
2-4 tahun: 7.5ml, 4 kali dalam 24 jam.
4-6 tahun: 10 ml, 4 kali dalam 24 jam.

6 Tahun Keatas (240/250 mg/5ml)
Digunapakai sekarang:
6-12 tahun: 5-10ml, 4 kali dalam 24 jam.

Preskripsi terbaru 2011:
6-8 tahun: 5ml, 4 kali dalam 24 jam
8-10 tahun: 7.5ml, 4 kali dalam 24 jam.
10-12 tahun: 10ml, 4 kali dalam 24 jam.

5. Ingatan Kepada Pengguna
Maklumat Paracetamol, faedah dan risiko ini sebenarnya diketahui kesemua doktor tetapi sebagai pengguna, pengetahuan ini tidak pernah sampai kepada kita. Dengan maklumat ini harapnya kita lebih tahu dan lebih bertanggungjawab dalam mendapatkan perubatan terbaik terutama kepada mereka yang mengalami masalah buah pinggang, pesakit asthma dan sesiapa yang tanpa sedar telah menggunakan paracetamol secara berleluasa (paracetamol terlalu mudah didapati).