Artikel Kesihatan. Kemaskini setiap minggu.

Apa Itu Kencing Manis (Diabetes Mellitus)

Categories:

Kencing manis (diabetes mellitus) adalah masalah metabolisma dimana jumlah glukosa atau gula, di dalam darah adalah tinggi, secara perubatannya dikenali sebagai hyperglycaemia.

1. Punca Kencing Manis
Diabetes berpunca samada dari pankreas badan yang tidak menghasilkan cukup hormon insulin untuk memecahkan glukosa, ataupun kerana kegagalan hormon insulin itu sendiri untuk bertindak terhadap sel reseptor dalam darah. Apabila tahap glukosa dalam darah meningkat lebih dari tahap tertentu, glukosa selebihnya akan masuk kedalam urin (air kencing). Keadaan kelemahan insulin ini juga ada kerana keturunan; sekitar 3% bagi lelaki dan 2% bagi perempuan. Hampir setengah populasi yang mempunyai insulin bermasalah tidak pernah didiagnosis.

Dalam perubatan moden, belum ada ubat yang boleh menyembuhkan pesakit dari kencing manis. Namun, kawalan terhadap tahap insulin dan terapi perubatan yang lain disamping diet pemakanan yang betul mampu memberi pesakit kencing manis keadaan kesihatan yang baik dengan kesan sampingan yang sedikit, walaupun risiko kematian di kalangan pesakit kencing manis adalah lebih tinggi, berbanding jika mereka tidak menghidapinya.

2. Kesan Kencing Manis Terhadap Pesakit
Peningkatan glukosa dalam darah yang sederhana boleh menyebabkan kegagalan ginjal; merosakkan penglihatan akibat masalah salur darah dalam mata; dan halangan terhadap aliran darah ke limpa yang mengakibatkan gangren (kemerosotan sel/kematian tisu/ akibat kekurangan oksigen) dan risiko amputasi (pembuangan tisu rosak/ mati yang menghitam dan busuk) secara berterusan.

Diabetes mellitus juga meningkatkan pesakit kencing manis terhadap terhadap risiko terjadinya sakit jantung koroner dua hingga tiga kali ganda lebih tinggi (lelaki), dan empat hingga lima kali ganda lebih tinggi (perempuan). Risiko strok di kalangan pesakit kencing manis juga meningkat sebanyak dua hingga tiga kali lebih tinggi.

Jika tidak dirawat, kencing manis boleh mengakibatkan koma dan kematian (kebiasaan yang dihadapi pesakit kencing manis sebelum penemuan insulin pada tahun 1921). Pada pertengahan era ke-20, sekitar 30% kandungan di kalangan wanita yang mengidapi kencing manis berakhir dengan keguguran janin dan kematian bayi selepas seminggu kelahiran, disamping risiko lebih tinggi kecacatan terhadap bayi yang selamat membesar. Kini, kadar keguguran janin bagi wanita mengandung yang mengidapi kencing manis adalah lebih rendah (sekitar 5.6%), berbanding populasi ibu mengandung normal 1.4% sahaja. Bayi bagi ibu yang menghidapi kencing manis biasanya lebih besar (gemuk) dan rata-rata bayi menghadapi kesukaran bernafas dan hypoglycaemia (gula rendah dalam darah) semasa lahir.

3. Simptom Dihidapi Pesakit Kencing Manis
Simptom biasa dikalangan pesakit kencing manis adalah penurunan berat badan akibat kehilangan air (dan cecair) dan lemak, akibat badan yang tidak berupaya memproses karbohidrat (sumber tenaga dari makanan).

Simptom lain adalah kekerapan kencing, mengakibatkan badan hilang air lebih banyak - meningkatkan rasa dahaga, sakit otot, kegatalan di bahagian sulit, dan peningkatan risiko bernanah dan infeksi di kulit. Lebih separuh populasi pesakit kencing manis tidak pernah didiagnos sehingga beberapa tahun sehingga tahap gula dalam darah yang tinggi akhirnya dikesan sampel darah dan air kencing dalam ujian perubatan.

4. Kaedah Rawatan
Walaupun spesifik manapun kaedah perubatan disyorkan, tujuan rawatan terhadap pesakit kencing manis adalah untuk memastikan kandungan glukosa dalam darah kembali ke paras normal. Kebiasaannya dengan mengawal kandungan insulin ataupun dengan memberi terapi mengurangkan glukosa. Diet pemakanan terkawal dilakukan demi memastikan kandungan hidangan dan snek dimakan pesakit kencing manis tidak membebankan insulin.

5. Diabetes Mellitus Yang Tidak Bergantung Kepada Insulin
Juga dikenali sebagai Jenis 2. Biasanya dihidapi pesakit berumur lebih 40 tahun dan meningkat mengikut peringkat umur. Dalam kes ini, pankreas tidak menyekat pengeluaran insulin tetapi kuantiti insulin dihasilkan tidak mencukupi, atau hormon insulin sedia ada tidak mengaktifkan penyerapan glukosa dalam otot dan tisu, yang amat diperlukan badan sebagai sumber tenaga. Akibatnya, glukosa yang tidak diserap ini akhirnya terkumpul dan meningkat dalam darah dan urin (air kencing). Walaupun punca kegagalan insulin untuk berfungsi tidak diketahui, tapi kencing manis Jenis 2 ini dikesan menular dalam sesetengah keturunan keluarga.

Risiko kesihatan terlibat, seperti akibat peningkatan umur, obesiti, dan gaya hidup moden yang kurang pergerakan.

Kencing manis Jenis 2 ini boleh dikawal pada peringkat awal mudahnya hanya melalui diet pemakanan seimbang, atau melalui pengambilan tablet (sulphonylureas, biguanides ) yang boleh mengurangkan kandungan glukosa (gula) dalam darah. Walaubagaimanapun, kebiasaannya pesakit masih memerlukan suntikan insulin.

6. Diabetes Mellitus Yang Bergantung Kepada Insulin
Dikenali sebagai Jenis 1, kencing manis jenis ini biasanya dihidapi kanak-kanak dan belia muda dan meningkat secara agresif. Terjadi akibat kegagalan pankreas untuk menghasilkan hormon insulin. Sistem imunisi badan dilihat mempunyai masalah, mengenalpasti sel badan normal sebagai sel islet asing, dan memusnahkannya. Kencing manis Jenis 1 ini juga boleh terjadi akibat virus dan bahan kimia.

Kencing manis jenis ini memerlukan rawatan segera dari segi pengawalan diet pemakanan dan suntikan kerana risiko kematian terhadap pesakit yang amat tinggi. Jika badan tidak mampu mendapatkan tenaga dari glukosa (dari makanan), badan akan mula menghuraikan lemak di badan sebagai sumber tenaga alternatif; ini akan mengakibatkan pengumpulan toksik ketones, yang mengakibatkan koma. Dianggarkan 14.2 kes baru Jenis 1 ini terjadi dari 100,000 kanak-kanak yang berumur bawah 15 tahun.

Artikel Berkaitan:

8 Response to Apa Itu Kencing Manis (Diabetes Mellitus)

December 15, 2011 at 7:28 AM

Tiada lagi diabetes..ketahui punca dan cara merawatnya..terbukti berkesan!!layari http://zhahab.blogspot.com/ untuk maklumat lanjut

March 30, 2013 at 12:40 PM

Dapatkan Alpha Lipid Lifeline yg bukan sj dapat membantu menurunkan gula dlm darah, malah membantu pesakit diabetes utk pulih. call/sms saya, 0123549796
atau ke facebook https://www.facebook.com/massuza.sufian

April 23, 2013 at 9:48 PM

Kalau kita dapat mencegah diabetis ni lebih baik cuba amalkan pemakanan yg sihat dan gaya hidup sihat sebab kalau dah kena penyakit ini bukan kita saje yg menanggungnya keluarga kita juga terlibat sama.Thanks info yang berguna.

May 30, 2013 at 6:42 AM

Jadi betullah kencing manis ini tidak dapat disembuhkan...

June 11, 2013 at 8:02 PM

Assalamualaikum..
kencing manis tidak boleh sembuh, tapi boleh di kawal. begini caranya....
"POTONG GULA JANGAN POTONG KAKI"tolong LIKE page ni.
FB: https://www.facebook.com/jus.sulin.9?fref=ts
Blog: http://jussulin.blogspot.com/
Email: royalejussulin@gmail.com
Terima kasih

July 26, 2013 at 10:14 AM

mampir juga ke blog saya ya , ada info menarik tentang dunia kesehatan serta ada peluang tuk menambah penghasilan , hanya dg teraphy air , ada seseorang yg tertolong dg penyakitnya yg diderita yaitu BOCOR GINJAL , KELENJER GETAH BENING , BATU GINJAL , KOMA dll
http://airminumwell.blogspot.com/
http://air-imbodywell.blogspot.com/

November 13, 2013 at 3:32 AM

TIADA PENYAKIT YANG TIDAK BOLEH DISEMBUHKAN. YANG PENTING JAGA MAKAN, SENAMAN, DISIPLIN DAN DOA

Anonymous
February 17, 2014 at 1:12 AM

tumpang iklan ya...tq
http://www.bvmalls.com/aidi143

Post a Comment