Artikel Kesihatan. Kemaskini setiap minggu.

Apa Itu Kencing Manis (Diabetes Mellitus)

Categories:

Kencing manis (diabetes mellitus) adalah masalah metabolisma dimana jumlah glukosa atau gula, di dalam darah adalah tinggi, secara perubatannya dikenali sebagai hyperglycaemia.

1. Punca Kencing Manis
Diabetes berpunca samada dari pankreas badan yang tidak menghasilkan cukup hormon insulin untuk memecahkan glukosa, ataupun kerana kegagalan hormon insulin itu sendiri untuk bertindak terhadap sel reseptor dalam darah. Apabila tahap glukosa dalam darah meningkat lebih dari tahap tertentu, glukosa selebihnya akan masuk kedalam urin (air kencing). Keadaan kelemahan insulin ini juga ada kerana keturunan; sekitar 3% bagi lelaki dan 2% bagi perempuan. Hampir setengah populasi yang mempunyai insulin bermasalah tidak pernah didiagnosis.

Dalam perubatan moden, belum ada ubat yang boleh menyembuhkan pesakit dari kencing manis. Namun, kawalan terhadap tahap insulin dan terapi perubatan yang lain disamping diet pemakanan yang betul mampu memberi pesakit kencing manis keadaan kesihatan yang baik dengan kesan sampingan yang sedikit, walaupun risiko kematian di kalangan pesakit kencing manis adalah lebih tinggi, berbanding jika mereka tidak menghidapinya.

2. Kesan Kencing Manis Terhadap Pesakit
Peningkatan glukosa dalam darah yang sederhana boleh menyebabkan kegagalan ginjal; merosakkan penglihatan akibat masalah salur darah dalam mata; dan halangan terhadap aliran darah ke limpa yang mengakibatkan gangren (kemerosotan sel/kematian tisu/ akibat kekurangan oksigen) dan risiko amputasi (pembuangan tisu rosak/ mati yang menghitam dan busuk) secara berterusan.

Diabetes mellitus juga meningkatkan pesakit kencing manis terhadap terhadap risiko terjadinya sakit jantung koroner dua hingga tiga kali ganda lebih tinggi (lelaki), dan empat hingga lima kali ganda lebih tinggi (perempuan). Risiko strok di kalangan pesakit kencing manis juga meningkat sebanyak dua hingga tiga kali lebih tinggi.

Jika tidak dirawat, kencing manis boleh mengakibatkan koma dan kematian (kebiasaan yang dihadapi pesakit kencing manis sebelum penemuan insulin pada tahun 1921). Pada pertengahan era ke-20, sekitar 30% kandungan di kalangan wanita yang mengidapi kencing manis berakhir dengan keguguran janin dan kematian bayi selepas seminggu kelahiran, disamping risiko lebih tinggi kecacatan terhadap bayi yang selamat membesar. Kini, kadar keguguran janin bagi wanita mengandung yang mengidapi kencing manis adalah lebih rendah (sekitar 5.6%), berbanding populasi ibu mengandung normal 1.4% sahaja. Bayi bagi ibu yang menghidapi kencing manis biasanya lebih besar (gemuk) dan rata-rata bayi menghadapi kesukaran bernafas dan hypoglycaemia (gula rendah dalam darah) semasa lahir.

3. Simptom Dihidapi Pesakit Kencing Manis
Simptom biasa dikalangan pesakit kencing manis adalah penurunan berat badan akibat kehilangan air (dan cecair) dan lemak, akibat badan yang tidak berupaya memproses karbohidrat (sumber tenaga dari makanan).

Simptom lain adalah kekerapan kencing, mengakibatkan badan hilang air lebih banyak - meningkatkan rasa dahaga, sakit otot, kegatalan di bahagian sulit, dan peningkatan risiko bernanah dan infeksi di kulit. Lebih separuh populasi pesakit kencing manis tidak pernah didiagnos sehingga beberapa tahun sehingga tahap gula dalam darah yang tinggi akhirnya dikesan sampel darah dan air kencing dalam ujian perubatan.

4. Kaedah Rawatan
Walaupun spesifik manapun kaedah perubatan disyorkan, tujuan rawatan terhadap pesakit kencing manis adalah untuk memastikan kandungan glukosa dalam darah kembali ke paras normal. Kebiasaannya dengan mengawal kandungan insulin ataupun dengan memberi terapi mengurangkan glukosa. Diet pemakanan terkawal dilakukan demi memastikan kandungan hidangan dan snek dimakan pesakit kencing manis tidak membebankan insulin.

5. Diabetes Mellitus Yang Tidak Bergantung Kepada Insulin
Juga dikenali sebagai Jenis 2. Biasanya dihidapi pesakit berumur lebih 40 tahun dan meningkat mengikut peringkat umur. Dalam kes ini, pankreas tidak menyekat pengeluaran insulin tetapi kuantiti insulin dihasilkan tidak mencukupi, atau hormon insulin sedia ada tidak mengaktifkan penyerapan glukosa dalam otot dan tisu, yang amat diperlukan badan sebagai sumber tenaga. Akibatnya, glukosa yang tidak diserap ini akhirnya terkumpul dan meningkat dalam darah dan urin (air kencing). Walaupun punca kegagalan insulin untuk berfungsi tidak diketahui, tapi kencing manis Jenis 2 ini dikesan menular dalam sesetengah keturunan keluarga.

Risiko kesihatan terlibat, seperti akibat peningkatan umur, obesiti, dan gaya hidup moden yang kurang pergerakan.

Kencing manis Jenis 2 ini boleh dikawal pada peringkat awal mudahnya hanya melalui diet pemakanan seimbang, atau melalui pengambilan tablet (sulphonylureas, biguanides ) yang boleh mengurangkan kandungan glukosa (gula) dalam darah. Walaubagaimanapun, kebiasaannya pesakit masih memerlukan suntikan insulin.

6. Diabetes Mellitus Yang Bergantung Kepada Insulin
Dikenali sebagai Jenis 1, kencing manis jenis ini biasanya dihidapi kanak-kanak dan belia muda dan meningkat secara agresif. Terjadi akibat kegagalan pankreas untuk menghasilkan hormon insulin. Sistem imunisi badan dilihat mempunyai masalah, mengenalpasti sel badan normal sebagai sel islet asing, dan memusnahkannya. Kencing manis Jenis 1 ini juga boleh terjadi akibat virus dan bahan kimia.

Kencing manis jenis ini memerlukan rawatan segera dari segi pengawalan diet pemakanan dan suntikan kerana risiko kematian terhadap pesakit yang amat tinggi. Jika badan tidak mampu mendapatkan tenaga dari glukosa (dari makanan), badan akan mula menghuraikan lemak di badan sebagai sumber tenaga alternatif; ini akan mengakibatkan pengumpulan toksik ketones, yang mengakibatkan koma. Dianggarkan 14.2 kes baru Jenis 1 ini terjadi dari 100,000 kanak-kanak yang berumur bawah 15 tahun.

Artikel Berkaitan:

27 Response to Apa Itu Kencing Manis (Diabetes Mellitus)

December 15, 2011 at 7:28 AM

Tiada lagi diabetes..ketahui punca dan cara merawatnya..terbukti berkesan!!layari http://zhahab.blogspot.com/ untuk maklumat lanjut

March 30, 2013 at 12:40 PM

Dapatkan Alpha Lipid Lifeline yg bukan sj dapat membantu menurunkan gula dlm darah, malah membantu pesakit diabetes utk pulih. call/sms saya, 0123549796
atau ke facebook https://www.facebook.com/massuza.sufian

April 23, 2013 at 9:48 PM

Kalau kita dapat mencegah diabetis ni lebih baik cuba amalkan pemakanan yg sihat dan gaya hidup sihat sebab kalau dah kena penyakit ini bukan kita saje yg menanggungnya keluarga kita juga terlibat sama.Thanks info yang berguna.

May 30, 2013 at 6:42 AM

Jadi betullah kencing manis ini tidak dapat disembuhkan...

June 11, 2013 at 8:02 PM

Assalamualaikum..
kencing manis tidak boleh sembuh, tapi boleh di kawal. begini caranya....
"POTONG GULA JANGAN POTONG KAKI"tolong LIKE page ni.
FB: https://www.facebook.com/jus.sulin.9?fref=ts
Blog: http://jussulin.blogspot.com/
Email: royalejussulin@gmail.com
Terima kasih

November 13, 2013 at 3:32 AM

TIADA PENYAKIT YANG TIDAK BOLEH DISEMBUHKAN. YANG PENTING JAGA MAKAN, SENAMAN, DISIPLIN DAN DOA

Anonymous
February 17, 2014 at 1:12 AM

tumpang iklan ya...tq
http://www.bvmalls.com/aidi143

May 12, 2014 at 3:00 AM

High fats equal to high risks. Risiko untuk menghadapi kencing manis juga sanggat tinggi!!!
Jenny Having gone through few so many ways and products to ease her health problem, she finally found TRA with us and now her body weight dropped healthily and dramatically.

Check out our healthy weight management products at FB fan page seemyweight.com or drop us a line at 0123454977/ 0123353573 for more real testimonials.

September 11, 2014 at 6:41 AM

Perkongsian yg sangat berguna dan bermanfaat admin.. :)

September 23, 2014 at 12:09 AM

Bila dah kena kencing manis, MESTI akan kena komplikasi suatu hari nanti. Cepat or lambat, bgantung kepada control tak gula, tekanan darah dan kolesterol. Kencing manis, darah tinggi, jantung...3 ni macam 'sepupu'...ada sepupu rapat, ada yg jarang jumpa...

jom cegah kencing manis or control komplikasi kencing manis dengan cara hidup sihat dan supplemen berkesan.

jemput baca info berkaitan di blog saya. :)

menowizme.blogspot.com

October 23, 2014 at 3:51 AM

Mencegah lebih baik daripada mengubati. Namun , mungkin kerana telah ditakdirkan menghidap kencing manis, jangan berputus asa kerana kita perlu berusaha selagi mampu.
Boleh layari blog saya untuk mengetahui cara laternatif moden merawat kencing manis.

October 25, 2014 at 9:15 AM

saya hilmi...
saya ada produk kesihatan...
syarikat 4life,,, antara produk nya ialah transfer fector yang paling cepat sembuh kan penyakit antara hiv... hanya 2 minggu boleh lihat kesan nya yang sangat cepat..
kecing manis, kenser payu dara... dan lumpuh... termasuk koma ( tidak sedar)
anda boleh beli dan anda akan tahu sendiri kesan nya..
untuk pesakit yang nk potong kaki...
stop!!!!! sayangi lah kaki anda kerana saya ada penawar yang tidak akan mengecewakan anda.
3 hari anda akan nampak perubahan nya..
setiap penyakit yang di turun kan bersama penawar nya...
yang penting halal global.
produk ini lebih baik daripada produk doktor...
kerana ia tidak mengandungi dadah..
tiada kesan sampingan jika makan terlalu banyak..
kepada yang sihat juga boleh makan..
sama ada 100 biji sehari tidak akan memudarat kan anda seperti capsules yang di beri oleh doktor..
terdapat cawangan di seluruh dunia..
19 negara di (amerika).
8 negara di (oceania dan selatan pasifik)
5 negara di (eurasia).
14 negara di (asia) termasuk malaysia singapore china jepun indonesia pilipine thailand dan bayak lagi.
31 negara di (europe)
tahniah juga atas sokongan anda kerana syarikat 4life telah bertapak di malaysia kini sudah 9 tahun berdiri kukuh.
terdapat 19 cawangan di seluruh malaysia..
hubungi saya..
saya akan bantu ada..
tel: 01111131979 / 0177727540 / 0174725040
whatsapp: +6582556171 (singapore nomber)
saya akan bantu anda di seluruh malaysia dan singapore..
somoga anda kekal sihat..

January 18, 2015 at 8:13 AM

ya, pada fahaman saya pun diabetes hanya boleh dikawal dan dikurangkan..seandainya mampu sembuh sepenuhnya adalah dengan izin Allah~

April 13, 2015 at 3:41 AM

Info yang berguna. Perlu kurangkan makanan dan minuman yg manis.

May 29, 2015 at 5:27 AM

owh, artikel ini amat bermanfaat untuk kita semua dan dapat tahu apakah kencing manis ni. penyakit ini popular dalam kalangan masyarakat. kita perlu mencegahnya sebelum ia terjadi . contohnya,kurangkan pengambilan gula berlebihan. shaklee dapat mengurangkan masalah ini.

May 29, 2015 at 5:29 AM

owh, artikel ini amat bermanfaat untuk kita semua dan dapat tahu apakah kencing manis ni. penyakit ini popular dalam kalangan masyarakat. kita perlu mencegahnya sebelum ia terjadi . contohnya,kurangkan pengambilan gula berlebihan. shaklee dapat mengurangkan masalah ini.

July 3, 2015 at 7:13 PM

huhu, saya sebagai pelatih jururawat, sepanjang pengalaman saya, memang sedih bila lihat pesakit diabetes ni...malah arwah maklong saya juga adalah penghidap kencing manis dan tumit kakinya telah pun dipotong untuk mengelakkan ianya berjangkit ke sel-sel yang lain.
sayang, sebab terlewat jumpa penawarnya.
sebab utama diabetes @ kencing manis ini terjadi adalah kerana kurangnya penghasilan insulin oleh pankreas, organ badan kita.
jika masalah ini dapat diselesaikan, pasti masalah diabetes boleh dirawat...insya-Allah.
hendak tahu penerangannya lebih lanjut, sila ke laman ini :
#blogspot : rawatankanser2013

October 17, 2015 at 12:58 AM

Assalamualaikum, ada kenal sesiapa yang ada masalah kencing manis dan suka minuman dan makanan manis? InsyaAllah, saya ada cara bantu mereka supaya boleh menikmati minuman manis tanpa menaikkan kandungan gula dalam darah.

Nak tau lebih lanjut, whatsapp saya di 018-6669390.

December 23, 2015 at 4:06 PM

Pengidap DIABETES MELLITUS :
Perlu buat UJIAN HB1AC 3 bulan sekali di mana-mana BP LAB
Pastikan bacaan perlu KURANG <6

April 18, 2016 at 6:15 AM

info yg sangat bermanfaat. Semoga lebih ramai yg sedar akan risiko kencing manis sekiranya tidak menjaga pemakanan dari awal

April 24, 2016 at 2:08 AM

Kebiasaannya, diabetes ni disebabkan pankreas gagal hasilkan insulin yang cukup untuk tukarkan gula jadi tenaga. Untuk bantu pankreas hasilkan insulin secara normal, pesakit perlu makan lebih banyak ulam dan tumbuhan herba hijau, kerana biasanya tumbuhan jenis ini rasa pahit. Ia bagus untuk bantu pankreas hasilkan insulin secara semulajadi. Jika insulin cukup, maka paras gula akan turun. Layari website saya untuk lebih info

May 15, 2016 at 4:32 AM
This comment has been removed by the author.
June 27, 2016 at 2:59 AM

biasanya kencing manis berpunca dari makanan manis dan minuman yangbergula tinggi termasuklah minuman berkarbonat. Namun begitu, hampir 50% pesakit kencing manis tidak sedar bahwa mereka menghidap penyakit tersebut. JIka anda alami tanda seperti lesu, kebas, kerap dahaga dan luka lambat sembuh, sila buat pemeriksaan doktor. Kencing manis boleh dikawal dengan kurangkan makanan manis, elakkan minuman tinggi gula, tambahkan sayur dalam hidangan dan lakukansenaman secara berterusan. Apa yang penting adalah disiplin dan komitmen untuk pulih dari penyakit

August 1, 2016 at 7:25 AM

Kencing manis @diabetes bukanlah sesuatu yang boleh dianggap mudah ! Mari kita
lihat bagaimana masalah diabetes ini boleh terjadi dan apakah cara terbaik untuk
mengatasinya.
Tips Atasi Masalah Kencing Manis

March 9, 2017 at 6:06 AM

Ramainya kene kencing manis sekarang

August 20, 2017 at 12:11 PM

Bagus info tentang kencing manis ni. Ubat kencing manis secara semulajadi ada?

February 25, 2018 at 8:16 AM

Paras gula saya kembali normal lepas saya try herba kencing manis G-Less. Siapa yg nak ikhtiar jugak amat disyorkan. Boleh baca info dekat http://gless.online

Post a Comment