Artikel Kesihatan. Kemaskini setiap minggu.

Anda Moody? Emosional? - Kurang Gula Membahayakan

Categories: ,

Sad Sink (brandongreer)
Dalam sehari, mood anda tidak tetap. Sekejap ceria dan penuh bertenaga, sekejap muram tidak bermaya seperti mayat hidup.

Tahu kenapa? Semuanya berkaitan gula. Ramai antara kita yang menghidapi masalah moody sebegini, dan kebiasaannya normal kecuali ada ketikanya, kadang-kadang golongan ini sakit kepala, ketar-ketar, kelihatan pucat dll kerana mereka ini lapar..

Sedekad lalu, diagnosis kepada masalah ini dinamakan hypoglycemia (kurang gula dalam badan), punca kepada masalah lupa, tekanan (depression), terjerit-jerit sendirian, dan makan banyak makanan manis. Disebabkan hal pesakit yang tidak menentu, ini adalah sejenis diagnosis yang tidak digemari oleh doktor perubatan.

Namun kini, penemuan terbaru menafikan keadaan mood tidak menentu ini berpunca dari hypolycemia semata-mata. Namun, baiknya, diagnosis terhadap hypoglycemia berpanjangan bermaksud ada 'sesuatu' yang bermasalah dalam badan. Jika hormon dalam badan anda 'terlebih alert', anda bakal menghadapi simptom yang merimaskan. Dan ini kebarangkalian bukan berpunca dari badan yang berpenyakit, namun lebih kepada tabiat pemakanan/diet anda sendiri.

Lupakan tentang kemasyuran dalam kulinari, apa yang badan mahukan hanyalah hancurkan semua, gaul dan menyerap segala nutrien diperlukan supaya mampu dibawa darah seterusnya sampai ke sel-sel badan. Gula dalam darah (glukosa) menyediakan tenaga agar otak dapat berfungsi, jantung dapat terus mengepam, dan lain-lain organ dan otot terus berfungsi dengan baik. Jadi tidak hairan, keadaan ini memerlukan sistem hormon yang kompleks, dalam mengawal julat normal gula dalam badan. Kedua-dua hormon, insulin dan glucagon berupaya memastikan imbangan gula walaupun anda terlepas makan tengahari ataupun bekerja sepanjang hari.

Namun, anda boleh mengganggu sistem hormon dengan hanya terlebih makan makanan berkarbohidrat tinggi (gula-gula, kek, soda, wafer sirap dan termasuklah roti putih, bagel, jus oren dll). Makan terlebih makanan manis, gula dalam badan akan meningkat mendadak. Dan bagi mengimbangi hal ini, insulin akan dirembesken pankreas secara berlebihan juga. Semakin banyak gula anda telan, semakin tinggi kebarangkalian bagi badan menghasilkan insulin berlebihan.

Keadaan tidak normal sebegini memungkinkan insulin bertindak berlebihan, mengurangkan gula dari kadar sepatutnya. Hal ini kemudiannya mendorong tindakbalas kimia lain bagi menaikkan semula kandungan gula (eg: adrenalin yang dirembes ketika kecemasan). Apa yang anda buat hanyalah makan separuh kek manis semasa parti, dan kini anda berada dalam siren, degupan jantung laju, berpeluh sejuk, seperti ada seseorang mahu membunuh anda.

Badan anda tidak gemar kepada kekurangan gula, kerana otak memerlukan gula berpanjangan untuk terus berfungsi. Jika otak terganggu, segalanya akan rosak. Sekali badan menerima amaran kandungan gula rendah dan bertindak dalam mod panik, keadaan kecemasan ini akan berterusan sekurang-kurangnya setengah jam. Tidak kisahlah jika anda kemudiannya cuba memakan makanan lain, anda perlu menunggu tindakan hormon panik hilang untuk kembali mendapat keadaan badan normal.

Badan nampaknya mempunyai sistem gila dalam mengelakkan kekurangan gula. Namun, melalui pemakanan berkarbohidrat yang betul dan sedikit perubahan pada diet, anda mampu mengelakkan tragedi diatas.

1. Mulakan Dengan Sarapan pagi
Jika selama ini anda bersarapan dengan makanan segera yang menyebabkan peningkatan dan pengurangan gula mendadak, beralihlah kepada makanan berproten dengan sedikit lemak. Kedua-dua makanan ini mampu melambatkan penyerapan gula, lambat untuk dicerna.

Contoh: Jus dan telur putih (atau roti sarat dengan kekacang) dan mentega kacang.

Ideanya, anda mahukan makanan dengan kombinasa makanan yang melepaskan gula secara perlahan dan berpanjangan dalam badan.

2. Elakkan Menjadi Terlalu Lapar
Berlapar berpanjangan menyebabkan anda terlebih makan makanan manis (sesiapa ada coklat?). Dan jika anda terus tidak makan, anda akan terlebih makan pada sesi makan seterusnya kerana otak mengambil masa 20 minit lebih untuk menerima mesej bahawa anda sudah kenyang.

Untuk memproses makanan berlebihan ini, badan akan kurangkan fungsi kurang penting, tumpuan diberi bagi mencerna makanan. Tekanan darah menjadi rendah, degupan jantung bertukar perlahan begitu juga aktiviti mental.

3. Sila Makan Bagi Mengimbangi Senaman
Senaman bagus untuk kesihatan dan mood, namun senaman juga menyebabkan anda kekurangan gula jika anda tidak makan. Untuk mengelakkan masalah nin, makan sedikit (pisang contohnya) sebelum memulakan senaman. Juga minum ketika bersenam dan makan sedikit snek selepas peluh kering selepas bersenam.

4. Ketahui Jika Caffeine Adalah Penyebabnya
Caffeine dikesan sebagai punca sensitiviti badan terhadap keurangan gula (walaupun ada kajian lain juga menyatakan caffeine juga adalah punca kepada peningkatan gula). Mana-manapun, caffeine adalah punca kepada ketidakstabilan hormon, terlebih alert dll. Segera kurangkan pengambilan caffeine bagi mengelakkan masalah di kemudian hari.

5. Beri Perhatian
Jika anda rasa anda menghadapi simptom-simptom badan di luar keadaan normal, dapatkan pemeriksaan doktor. Jika simptom yang dihadapi berlaku makin kerap anda mungkin:
(a) mengandung dan menderita perasaan takut
(b) berkemungkinan menghidapi penyakit serius hypoglycemia(barah rembesan insulin ataupun kanser adrenal).

Jadi pemeriksaan doktor berbaloi dilakukan segera tidak kira betapa sibuk jadual harian anda.

Artikel Berkaitan:

6 Response to Anda Moody? Emosional? - Kurang Gula Membahayakan

February 17, 2011 at 7:24 AM

thanks for the info = )

thumbs up!

December 10, 2011 at 1:03 AM

Hmm patutla saya selalu ditegur kerana moody and selalu lupa , rupanya simptom dari penyakit ni . Thanks . :)

Anonymous
September 18, 2012 at 8:39 PM

It teach a lots

Anonymous
May 13, 2013 at 1:03 AM

wahai kawan-kawan tolonglah saya . saya kekurangan gula dalam badan jadi apa yang saya perlu buat?

Anonymous
February 17, 2014 at 1:18 AM

tumpang iklan ya...tq
http://www.bvmalls.com/aidi143

December 18, 2018 at 9:44 PM

Hey tony! Nama saya Julia, terima kasih atas ketenangan maklumat yang anda bagikan mengenai Dr. Iyabiye mengenai penyembuhan hepatitis, dia dalam keberkahan saya menghubungi dia dan saya sembuh selepas memohon rawatannya. Beliau menghantar saya ubat melalui khidmat kurier DHL yang mudah untuk saya dapatkan dan mengambil ubat selama 4 minggu dan saya pergi ke hospital selepas itu untuk ujian dan negatif. Saya datang ke sini untuk memberitahu anda bahawa anda betul-betul di mana-mana ubatnya, semuanya baik dengan saya sekarang. Terima kasih banyak - banyak. Hanya sekiranya ada sesiapa di luar sana yang ingin menghubunginya, di sini adalah kenalannya: iyabiyehealinghome@gmail.com Panggilan / Whatsapp: +2348072229413

Post a Comment